Over Hersenletsel Liga

De Hersenletsel Liga vzw is een patiëntenorganisatie die streeft naar een betere levenskwaliteit van personen met een niet-aangeboren hersenletsel (NAH) en hun omgeving. Met onze Hersenletsel Lijn bieden we mensen met NAH, hun familieleden een luisterend oor en ondersteunen we hen in hun zoektocht naar de juiste begeleiding en hulp. Samen met onze partners zijn we een sterk netwerk waar ontmoeting, vorming, uitwisseling, wetenschap, innovatie en optimalisatie van de zorg centraal staan. De Hersenletsel Liga is het centrale aanspreekpunt voor de overheid en waakt over de realisatie van het Vlaams hersenletselplan.

Beschrijf een optimaal marketing- en reach-out beleid naar donoren en sponsors van onze patientenvereniging?

Diversiteit en inclusieGezondheid en welzijnMaatschappelijke impact
CommunicatieEconomieMenswetenschappen

De Hersenletsel Liga streeft naar een betere levenskwaliteit voor personen met niet-aangeboren hersenletsels en hun naasten. Als patientenorganisatie zijn we kritisch afhankelijk van giften en sponsors. wat is een goede (en moderne) manier om personen en bedrijven te motiveren een gift te doen of de vereniging te sponsoren?

Beschrijving van het probleem/de opdracht

In deze uitdaging hopen we een  (nieuwe) communicatie- en fundraising methode aan te spreken om donoren en sponsors te sensibiliseren rond niet-aangeboren hersenletsels, die tot zware handicaps leiden bij zowel jongvolwassenen als bij ouderen.

Bij ons staat impact centraal: bereiken en bijstaan  van personen met een hersenletsel, die door hun handicap vaak vereenzamen of buiten de maatschappij staan, alsook het bereiken we de omgeving van personen met een hersenletsel, zoals mantelzorgers, naasten, familie en vrienden, die zich ook vaak moeten aanpassen aan de noden van de persoon met een handicap. Echter, we zijn kritisch afhankelijk van giften en sponsors om onze werking te verzekeren. Hoe bereiken we het grote publiek om onze vereniging te steunen door giften, fund-raising initiatieven en donaties. Als groeiende organisatie hebben we nood aan een meer gestructureerde aanpak. Op dit ogenblik werken we en reactief, en  bijna uitsluitend met statische informatie-deling via facebook en e-mail, daar waar we aanvoelen de boot te missen met andere communicatie-vormen. Zijn er bv. manieren om meer twee-richtingscommunicatie te gebruiken, meer voeling te krijgen wat ons doelpubliek verwacht, op te pikken wat leeft bij het grote publiek, ..., kortom wat is een goede communicatie-marketing strategie die al onze donoren en sponsors meer betrekt. Wat is er nodig om personen een activiteit te laten opzetten ten voordele van de Liga? Tijdens deze uitdaging kunnen jullie alle aspecten van communicatie in beeld brengen, en samen met ons nadenken over een optimaal communicatie, fundraising  en marketing plan. Wat is NAH? NAH = Niet-Aangeboren Hersenletsel Schade aan de hersenen die ontstaat in de loop van het leven door een beroerte, ongeval, zuurstofgebrek, infectie, hersentumor, enz. In België leven meer dan 300.000 mensen met een NAH. Jaarlijks lopen meer dan 15.000 personen een niet-aangeboren hersenletsel op. Per maand zijn er 2.000 ziekenhuisopnames voor traumatische hersenletsels. En sommige mensen komen in de acute fase niet eens in het ziekenhuis terecht! Van de mensen met matig tot ernstig hersenletsel is 94% nog thuis na 1 jaar, heeft 76% cognitieve stoornissen, en houdt bijna 90% er een geluid- of andere prikkelgevoeligheid aan over. Er zijn zowel zichtbare gevolgen zoals verlamming, bewegingsproblemen of spraak-, zicht- en slikstoornissen als onzichtbare gevolgen zoals overprikkeling, vermoeidheid, moeilijkheden met plannen en uitvoeren van taken, gedragsveranderingen, concentratiestoornissen, veranderde persoonlijkheid,…

De verwachtingen van de oplossing

- een gestructureerd communicatie en marketing plan voor het stimuleren van giften, donaties, liefdadigheidsacties en eventueel sponsoring, met indien haalbaar binnen het project een aantal initiatieven/cases die de werking ervan aantoont.

- optioneel: KPI en gestructureerd opvolgingsplan om lange termijn samenwerkingen te verzekeren en te monitoren.

De ondersteuning die de organisatie kan bieden

  • Geregelde en continue feedback mogelijk (we zijn maximaal aanwezig op evaluatie en tussentijdse momenten)
  • Geen probleem om het project voor te stellen tijdens de lessen of toe te lichten.
  • Materiaal: weten niet welk materiaal er nodig is, maar is zeker bespreekbaar. We hebben op dit ogenblik toegang tot Salesforce en Microsoft
  • Onkosten: indien op voorhand aangegeven, kunnen we hier zeker ruimte voor zoeken. Let wel: we zijn een vzw/patientenvereniging die zuiver op giften van individuen draaien, dus financiele slagkracht is erg beperkt.
Ongestructureerd probleem

Is beschikbaar tot

december 30, 2025

POTENTIËLE MATCH?

Geïnteresseerd om meer te weten, of heb je vragen? Laat hier je bericht achter en beschrijf waarom je interesse hebt. Indien je eigen vak/uitdaging hiervoor geschikt is en online staat, kan je er in je bericht naar verwijzen.

Je ingevulde contactgegevens zullen samen met dit bericht verstuurd worden naar de contactpersonen. Zij kunnen daarna contact met jou opnemen.

Bericht *
Uw naam *
Uw email *
Uw telefoonnummer
Organisatie / Faculteit / Vakgroep
Over uw organisatie / faculteit / vakgroep
Website

Vragen? Contacteer callforchallenges@ugent.be