Over Hersenletsel Liga

De Hersenletsel Liga vzw is een patiëntenorganisatie die streeft naar een betere levenskwaliteit van personen met een niet-aangeboren hersenletsel (NAH) en hun omgeving. Met onze Hersenletsel Lijn bieden we mensen met NAH, hun familieleden een luisterend oor en ondersteunen we hen in hun zoektocht naar de juiste begeleiding en hulp. Samen met onze partners zijn we een sterk netwerk waar ontmoeting, vorming, uitwisseling, wetenschap, innovatie en optimalisatie van de zorg centraal staan. De Hersenletsel Liga is het centrale aanspreekpunt voor de overheid en waakt over de realisatie van het Vlaams hersenletselplan.

Wat is een effectief communicatie-plan voor sensibilisering rond hersenletsels en het inzamelen van giften?

Diversity and inclusionHealth and wellbeingSocial impact
CommunicationEconomy

De Hersenletsel Liga streeft naar een betere levenskwaliteit voor personen met niet-aangeboren hersenletsels en hun naasten. Als patientenorganisatie zijn we kritisch afhankelijk van giften. Hoe maken we hersenletsels bekender bij het brede publiek, en wat is een goede (en moderne) manier om iedereen te motiveren een gift te doen.

Description of the problem/assignment

In deze uitdaging hopen we (nieuwe) comunicatiemethoden aan te spreken om het grote publiek te sensibiliseren rond niet-aangeboren hersenletsels, die tot zware handicaps leiden bij zowel jong-volwassenen als bij ouderen. Bij ons staat impact centraal: - hoe bereiken we optimaal de personen met een hersenletsel, die door hun handicap vaak vereenzamen of buiten de maatschappij staan. - hoe bereiken we de omgeving van personen met een hersenletsel, zoals mantelzorgers, naasten, familie en vrienden, die zich ook vaak moeten aanpassen aan de noden van de persoon met een handicap. - hoe bereiken we het grote publiek, enerzijds om onze vereniging te steunen door giften en donaties, anderszijds om hen bewust te maken van de nood naar een gode ondersteuning en begrip van personen met een hersenletsel. Als groeiende organisatie hebben we nood aan een meer gestructureerde aanpak. Op dit ogenblik werken we bijna uitsluitend met statische informatie-deling via facebook en e-mail, daar waar we aanvoelen de boot te missen met andere communicatie-vormen. Zijn er bv. manieren om meer twee-richtingscommunicatie te gebruiken, meer voeling te krijgen wat ons doelpubliek verwacht, op te pikken wat leeft bij het grote publiek, ..., kortom wat is een goede communicatie-marketing strategie die al onze stakeholders meer betrekt. Tijdens deze uitdaging kunnen jullie alle aspecten van communicatie in beeld brengen, en samen met ons nadenken over een optimaal communicatie en marketing plan.

Wat is NAH? NAH = Niet-Aangeboren Hersenletsel Schade aan de hersenen die ontstaat in de loop van het leven door een beroerte, ongeval, zuurstofgebrek, infectie, hersentumor, enz. In België leven meer dan 300.000 mensen met een NAH. Jaarlijks lopen meer dan 15.000 personen een niet-aangeboren hersenletsel op. Per maand zijn er 2.000 ziekenhuisopnames voor traumatische hersenletsels. En sommige mensen komen in de acute fase niet eens in het ziekenhuis terecht! Van de mensen met matig tot ernstig hersenletsel is 94% nog thuis na 1 jaar, heeft 76% cognitieve stoornissen, heeft 67% gedragsproblemen, heeft 55% fysieke problemen, is 25% ernstig beperkt, keert 32% terug naar werk en houdt bijna 90% er een geluid- of andere prikkelgevoeligheid aan over. Er zijn zowel zichtbare gevolgen zoals verlamming, bewegingsproblemen of spraak-, zicht- en slikstoornissen als onzichtbare gevolgen zoals overprikkeling, vermoeidheid, moeilijkheden met plannen en uitvoeren van taken, gedragsveranderingen, concentratiestoornissen, veranderde persoonlijkheid,…

The expectations of the solution

- een gestructureerd communicatie (of marketing) plan rond sensibilisering dat er meer dan 200.000 personen met een hersenletsels zijn, die steun en inclusie nodig hebbeb - een methode om de impact van de nieuwe communicatie-strategie op te volgen en indien mogelijk te meten

The support the organization can provide

  • Geregelde en continue feedback mogelijk (we zijn maximaal aanwezig op evaluatie en tussentijdse momenten)
  • Geen probleem om het project voor te stellen tijdens de lessen of toe te lichten.
  • Materiaal: weten niet welk materiaal er nodig is, maar is zeker bespreekbaar. We hebben op dit ogenblik toegang tot Salesforce en Microsoft
  • Onkosten: indien op voorhand aangegeven, kunnen we hier zeker ruimte voor zoeken. Let wel: we zijn een vzw/patientenvereniging die zuiver op giften van individuen draaien, dus financiele slagkracht is erg beperkt.
Unstructured problem

Is available until

September 30, 2025

POTENTIAL MATCH?

Interested to know more, or do you have any questions? Leave your message here and describe why you are interested. If your own course/challenge is suitable for this and is online, you can refer to it in your message.

Your entered contact details will be sent to the contact persons together with this message. They can then contact you.

Message *
your name *
Your email *
Your phone number
Organization / Faculty / Department
About your organization / faculty / department
Website

To ask? Contact callforchallenges@ugent.be