About this subject

Gebruiksgericht ontwerpen (User-Centered Design)

Dit vak behandelt de verschillende menselijke aspecten die in rekening moeten worden genomen bij het ontwerpen van nieuwe producten en hoe deze aan de hand van onderzoek kunnen worden geoptimaliseerd. We bespreken verschillende user-centered designmethoden, alsook fundamentele inzichten inzake mens-productinteractie, antropometrie, interaction design (IxD) & user experience (UX). Dit wordt toegepast in het ontwerpen en realiseren van een interactief product aan de hand van een user-centered ontwerpproces.

Ik zoek uitdagingen waar een 'smart product' de oplossing voor zou kunnen vormen.

Digital revolutionDiversity and inclusionSustainabilityHealth and wellbeingIndustry 4.0Social impactMobility
To moveCommunicationCultureAnimalBehaviourHistoryHealthIndustrial SciencesInformation technologyEngineering ScienceTo liveSocial SciencesMedical sciencesHumanitiesEnvironmentPhysicsUpbringingLanguage

The students

2de Bachelor studenten Industrieel Ontwerpen (NL). Kennen de basis van ontwerpen en low-fidelity prototypen.

The tasks or steps students take

Gebruiksgericht ontwerpen is een jaarvak met drie componenten: (1) inzichten over de relatie tussen mens en product (HCI, IxD, ergonomie, ...) , (2) smart prototyping (Arduino, Figma, Protopie, ...) en (3) gebruikersonderzoek (observaties, interviews, usability studies, ...). In dit vak wordt in kleine groepen (2-3 studenten) aan een project gewerkt waarin deze drie onderdelen in de praktijk worden omgezet aan de hand van sprints waarbinnen telkens een prototype getest moet worden. Daarbij werken we specifiek op producten die zowel een fysieke als digitale component hebben. Dit laat ons toe om voldoende diep in te gaan op zowel fysieke, sensoriële en cognitieve ergonomie.

The teacher's expectations for the organization

  • Een interessante uitdaging waar een slim product de oplossing voor kan vormen, maar waarbij de student wel vrij is om te zoeken naar het soort product in die context het meest relevant is.
  • Een kaderende introductie die het probleem en wat daarover geweten is introduceert.
  • Bereidheid om tussentijds een drietal keer feedback te geven
  • Bereidheid om het eindresultaat aan het einde van het jaar te beoordelen
  • Pluspunt: Toegang faciliteren tot de beoogde doelgroep

Examples

  • Het ontwerp van een slim horloge om mensen op sociale evenementen met elkaar in contact te brengen
  • Het ontwerp van een slimme bank om mensen in parken te betrekken bij beleidsbeslissingen
  • Het ontwerp van een AR bril om duurzaam winkelen te promoten
  • Het ontwerp van een slimme bureaulamp om beter te kunnen focussen
  • Het ontwerp van een slim speelveld waarop de buurt spelenderwijs wordt samengebracht
Structured problem

Size of the project

Big

Period

Year subject

POTENTIAL MATCH?

Interested to know more, or do you have any questions? Leave your message here and describe why you are interested. If your own course/challenge is suitable for this and is online, you can refer to it in your message.

Your entered contact details will be sent to the contact persons together with this message. They can then contact you.

Message *
your name *
Your email *
Your phone number
Organization / Faculty / Department
About your organization / faculty / department
Website

To ask? Contact callforchallenges@ugent.be