Call for Challenges

Over dit vak

Sportvoeding 2 (specifieke opdracht= vertalen sportvoedingsadvies naar de praktijk)

In het vak 'sportvoeding 2' ontwikkelen studenten praktische vaardigheden in voedingscoaching binnen sport/bewegings specifieke contexten. Het vak heeft als doel professionele vaardigheden te ontwikkelen om evidence based science te vertalen naar de praktijk. Binnen dit vak krijgen studenten de opdracht om hun kennis over (sport)voeding toe te passen op voedingscoaching in sport/bewegings specifieke contexten (vb. de dodentocht) met als doel een gezonde ontwikkeling van de sporter en een maximalisatie van de prestatie te bereiken.

Ik zoek een een voedingscoaching project in een sportgerelateerde context die onze studenten als opdracht kunnen uitwerken

Gezondheid en welzijnMaatschappelijke impactVoeding
BewegenGezondheidLeven

De studenten

De studenten zijn 2e master studenten uit de opleiding tot Master in de Bewegings- en Sportwetenschappen. Ze hebben reeds een algemene inleiding rond voeding en sportvoeding gehad.

De taken of stappen die studenten ondernemen

De studenten krijgen de opdracht om hun kennis over (sport)voeding toe te passen in de praktijk. Specifiek krijgen ze de opdracht om voedingscoaching toe te passen in een sport/bewegings specifieke context.

Volgende stappen komen aan bod bij de opdracht:

1) Samenzitten met de organisatie uit de sport/bewegings specifieke context en nagaan wat de noden zijn

2) Analyse maken van de huidige sport/bewegings specifieke context

3) Praktisch voedingsadvies opstellen en terugkoppelen aan de sport/bewegings specifieke context

De opdracht heeft als doel dat studenten professionele vaardigheden ontwikkelen om evidence based science te vertalen naar de praktijk.

De verwachtingen van de lesgever voor de organisatie

Indien de organisatie een voedingsgerelateerde vraag heeft binnen zijn sport/bewegings specifieke context, kunnen onze studenten deze uitwerken. We verwachten van de organisatie dat zij eens samenzitten met de studenten om hun vraag/opdracht voor te stellen, en dat ze na het uitwerken van de opdracht ook bereid zijn om samen te zitten voor een terugkoppeling. Afhankelijk van de vraag, kunnen de studenten ook ter plaatse komen om de opdracht uit te voeren (vb. voedingscoaching ter plaatse).

Voorbeelden

De dodentocht: vorig jaar kregen studenten de opdracht om hun kennis over (sport)voeding toe te passen op voedingscoaching voor de dodentocht. Specifiek 1) zaten de studenten samen met de organisatoren van de dodentocht, 2) maakten de studenten een nutritionele analyse (hoeveel energie verbruiken deelnemers tijdens de dodentocht, hoe moeten de deelnemers die energie aanvullen met welke voedingsmiddelen), en 3) stelden de studenten een praktisch voedingsaanbod op voor de dodentocht, die ook werd teruggekoppeld naar de organisatoren.

Opdracht

Omvang van het project

Middel

Periode

1ste semester

POTENTIËLE MATCH?

Geïnteresseerd om meer te weten, of heb je vragen? Laat hier je bericht achter en beschrijf waarom je interesse hebt. Indien je eigen vak/uitdaging hiervoor geschikt is en online staat, kan je er in je bericht naar verwijzen.

Je ingevulde contactgegevens zullen samen met dit bericht verstuurd worden naar de contactpersonen. Zij kunnen daarna contact met jou opnemen.

Bericht *
Uw naam *
Uw email *
Uw telefoonnummer
Organisatie / Faculteit / Vakgroep
Over uw organisatie / faculteit / vakgroep
Website

Vragen? Contacteer callforchallenges@ugent.be