Call for Challenges

Over dit vak

Productinnovatie in de levensmiddelenindustrie

De studenten werken in groep een innovatief levensmiddelenconcept uit, vertrekkende van een probleem of uitdaging dat ze zelf identificeren of aangeleverd wordt door een stakeholder. De randvoorwaarde is dat het een duurzaam concept is dat kadert binnen de eiwitshift. De studenten werken dit concept uit van A tot Z: definiering van de USPs, samenstelling en structuur, nutritionele waarden, productieproces & technologie, verpakking, kwaliteit en veiligheid, bedrijfsstrategie, marketing (ism. studenten FEB).

Ik zoek uitdagingen in de voedingsindustrie die kunnen leiden tot de ontwikkeling van een innovatief, duurzaam levensmiddelconcept

Voeding
Exacte wetenschappenGezondheidIndustriële wetenschappenIngenieurswetenschappen

De studenten

De studenten zijn 2e Master studenten die reeds een uitgebreide en degelijke kennis hebben van diverse aspecten van productontwikkeling in de voeding. Binnen dit vak passen ze deze kennis geïntegreerd toe, elk vanuit hun eigen rol/verantwoordelijkheid.

De taken of stappen die studenten ondernemen

De studenten brainstormen eerst over een bepaalde nood of probleem in het huidige aanbod op de markt. Vanuit deze brainstorm komen ze samen tot een consensus voor conceptidee, waarbij de USPs duidelijk gedefinieerd worden om een houvast te hebben tijdens het project. In een volgende fase werken ze de diverse aspecten van productontwikkeling uit, dit volgens een zelf gekozen taakverdeling op basis van interesse. Hierbij worden ze gecoached door experten (Proffen uit de opleiding), maar ze worden ook getriggerd om in contact te staan met andere stakeholders (studenten marketing, mensen uit het bedrijfsleven, deelname innovatiewedstrijd...). De studenten presenteren hun werk tussentijds en krijgen ook veel feedback tijdens de coaching sessies. Finaal dienen ze een rapport in, gevolgd door een mondelinge presentatie en verdediging. Dit vak is een jaarvak en spreid zich uit over het 1e en 2e semester. Naast het inhoudelijke (eindresultaat), wordt ook veel aandacht gespendeerd aan het proces dat ze doorlopen en hun samenwerkingsvaardigheden.

De verwachtingen van de lesgever voor de organisatie

- aanleveren van een nood of probleem dat kadert binnen de eiwitshift, waarbij de ontwikkeling van een nieuw levensmiddelenconcept de oplossing kan bieden.

De organisatie kan in beperkte mate op bepaalde momenten betrokken zijn bij het project, maar dat is geen must.

Voorbeelden

- hybride varkensworst

- hartige eiwitrijke topping obv. zeewier en een reststroom van walnotenolieproductie

- vegan pannekoeken

- eiwitrijk snoepje

 

Opdracht

Omvang van het project

Groot

Periode

Jaarvak

POTENTIËLE MATCH?

Geïnteresseerd om meer te weten, of heb je vragen? Laat hier je bericht achter en beschrijf waarom je interesse hebt. Indien je eigen vak/uitdaging hiervoor geschikt is en online staat, kan je er in je bericht naar verwijzen.

Je ingevulde contactgegevens zullen samen met dit bericht verstuurd worden naar de contactpersonen. Zij kunnen daarna contact met jou opnemen.

Bericht *
Uw naam *
Uw email *
Uw telefoonnummer
Organisatie / Faculteit / Vakgroep
Over uw organisatie / faculteit / vakgroep
Website

Vragen? Contacteer callforchallenges@ugent.be