Call for Challenges

Over dit vak

Gebruiksgericht ontwerpen (User-Centered Design)

Dit vak behandelt de verschillende menselijke aspecten die in rekening moeten worden genomen bij het ontwerpen van nieuwe producten en hoe deze aan de hand van onderzoek kunnen worden geoptimaliseerd. We bespreken verschillende user-centered designmethoden, alsook fundamentele inzichten inzake mens-productinteractie, antropometrie, interaction design (IxD) & user experience (UX). Dit wordt toegepast in het ontwerpen en realiseren van een interactief product aan de hand van een user-centered ontwerpproces.

Ik zoek uitdagingen waar een 'smart product' de oplossing voor zou kunnen vormen.

Digitale revolutieDiversiteit en inclusieDuurzaamheidGezondheid en welzijnIndustrie 4.0Maatschappelijke impactMobiliteit
BewegenCommunicatieCultuurDierGedragGeschiedenisGezondheidIndustriële wetenschappenInformatietechnologieIngenieurswetenschappenLevenMaatschappijwetenschappenMedische wetenschappenMenswetenschappenMilieuNatuurkundeOpvoedingTaal

De studenten

2de Bachelor studenten Industrieel Ontwerpen (NL). Kennen de basis van ontwerpen en low-fidelity prototypen.

De taken of stappen die studenten ondernemen

Gebruiksgericht ontwerpen is een jaarvak met drie componenten: (1) inzichten over de relatie tussen mens en product (HCI, IxD, ergonomie, ...) , (2) smart prototyping (Arduino, Figma, Protopie, ...) en (3) gebruikersonderzoek (observaties, interviews, usability studies, ...). In dit vak wordt in kleine groepen (2-3 studenten) aan een project gewerkt waarin deze drie onderdelen in de praktijk worden omgezet aan de hand van sprints waarbinnen telkens een prototype getest moet worden. Daarbij werken we specifiek op producten die zowel een fysieke als digitale component hebben. Dit laat ons toe om voldoende diep in te gaan op zowel fysieke, sensoriële en cognitieve ergonomie.

De verwachtingen van de lesgever voor de organisatie

  • Een interessante uitdaging waar een slim product de oplossing voor kan vormen, maar waarbij de student wel vrij is om te zoeken naar het soort product in die context het meest relevant is.
  • Een kaderende introductie die het probleem en wat daarover geweten is introduceert.
  • Bereidheid om tussentijds een drietal keer feedback te geven
  • Bereidheid om het eindresultaat aan het einde van het jaar te beoordelen
  • Pluspunt: Toegang faciliteren tot de beoogde doelgroep

Voorbeelden

  • Het ontwerp van een slim horloge om mensen op sociale evenementen met elkaar in contact te brengen
  • Het ontwerp van een slimme bank om mensen in parken te betrekken bij beleidsbeslissingen
  • Het ontwerp van een AR bril om duurzaam winkelen te promoten
  • Het ontwerp van een slimme bureaulamp om beter te kunnen focussen
  • Het ontwerp van een slim speelveld waarop de buurt spelenderwijs wordt samengebracht
Gestructureerd probleem

Omvang van het project

Groot

Periode

Jaarvak

POTENTIËLE MATCH?

Geïnteresseerd om meer te weten, of heb je vragen? Laat hier je bericht achter en beschrijf waarom je interesse hebt. Indien je eigen vak/uitdaging hiervoor geschikt is en online staat, kan je er in je bericht naar verwijzen.

Je ingevulde contactgegevens zullen samen met dit bericht verstuurd worden naar de contactpersonen. Zij kunnen daarna contact met jou opnemen.

Bericht *
Uw naam *
Uw email *
Uw telefoonnummer
Organisatie / Faculteit / Vakgroep
Over uw organisatie / faculteit / vakgroep
Website

Vragen? Contacteer callforchallenges@ugent.be